tisdag 25 maj 2010

Narkos och mr undersökning

Igår fick Robin göra sin MR undersökning på ryggraden. Eftersom han är så liten och undersökningen tar lång tid så blir det narkos. Svälten gick jätte bra. Det har den alltid gjort. Men han ville inte att sköterskorna skulle ta håll på honom (sätta en PVK slang) Nu behövde de inte göra det eftersom vi fick komma in tidigare (kors itaket) När vi kom ner till röntgen så mötes vi av en underbar narkosläkare. Jätte bra med barn och med oss föräldrar. Har aldrig fått det beskrivet för mig så nogrannt hur allt går till vilka mediciner osv. Sedan skulle det sättas en infart, då blev det jobbigt. Robin har alltid varit svårstucken och så även denna gången. De gjorde ett försök och gav sedan upp. Så han sövdes på mask denna gången med. Jag fick hålla honom i min famn. Det blev inte lika jobbigt för Robin denna gången då läkaren berättade om en spännande flygresa Robin skulle göra och allt han såg. Det var först när sömnen började komma som han vred sig och började skrika. Som vanligt rann tårarna på mig när han väl somnat. Konstigt att jag kan hålla mig fram till dess. Jag kommer aldrig att vänja mig en sövning, har gråtit alla gånger.

Efter sövningen följde en lång väntan eller nja tog 1,5 timme innan vi fick komma upp till uppvaket. Väl där uppe så ville han inte vakna. Efter en timme så började personalen cirkulera runt oss, ruskade på Robin, ropade hans namn. Hörde att de pratade med varandra. Då blev jag rädd, alla möjliga tankar for runt i huvudet. Vi gjorde tappra försök att väcka honom också. Så helt plötsligt slog han upp sina bruna ögon och sa mamma *ler* underbart det var. Efter 2 min hade han druckit ett glas saft *ler* efter 10 min hade han druckit ett till *s*
Vi fick komma ner till avdelningen, där han fick glass och lite mer saft. Sedan fick han mat som han åt, han kissade och sedan fick vi komma hem.
Just det, shunten ställdes om under undersökningen, det kom en neurlog till uppvaket för att kolla det och sedan ställa om den igen.

Här ser ni lite bilder från dagen.

Då ska vi åka till sjukhuset.

Då har han fått emla plåster och äntligen fick han leka lite.

Spelar spel med pappa

Här ligger sötnosen på uppvaket.

Gott med glass

NU ska jag gå till jobbet...

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder, han är allt en duktig liten pojke när man tänker på allt som han måste vara med om. Tyckte att han var väldigt lik Rasmus på det första kortet.

    Kram

    SvaraRadera