söndag 14 februari 2010

stroke fort

När jag kom in så sa ambulanspersonalen att här kommer en misstänkt stroke :o/ Det blev hjärtövervakning och övrevakning av blodtrck och pulsen som låg på 120-140 hela tiden. Efter någon timme så fick veta att jag skulle kvar över nattan. Sedan kom beskedet att jag skulle göra en ny ct röntgen denna gången med kontrast. Fick den gjort och efter det kom jag upp på salen. På dörren stod däre välkommem till stroke avd :o) Då kunde jag inte hålla inne tårarna längre. Men inlagd blev jag tillslut. Fick en säng att försöka sova i. Hann somna i 5 ,min innan det var dags för nästa undersöknoing av blodtryck, pulsen och syresättningen.  efan alla andra jobboiga undersökningar. Läsa av bildler osv.. Gick bra men tråkigt.
Det jobbiga kom när sjugymnasten ko m ovh körde genom min kropp. Mela tiden fivk jag höra att vänster är svag, den är skakig och finmotoriken nästan obefintlig. Jag kämpta på ,medatt plocka upptändstickor ur en ask, svetten rann. Jumer jag försökte desto sämre fick det. Hade jag varit hemma hade dessa tändstickor slängs över lägenheten :o/ Jag vet att de gör det av välmening. SJukgymnasten sa även att jag m¨ste ta emot yrsel, skapa situstioner där det annars blir jobbígt noch lägger mih ner och vilar- Men jag försöker hela tifen. Men de djälvla händerna lever sitt egna jäåvla liv- Jag HATAR det. Vill ha kon trollen igen. Men kan ju inte skriva på en datorutan att det blir en massa fel hela tiden, jag orkar inte rätta allt så det blir som det blir.

PÅ fredag fick vi tr'ffa läkarem som berträttade att alla undersöknnigar och alla prover var ok. Hon var tämlingen säker att detta var symptom på stress. Jag satt med hakan nere i knävecket. Hon berättade att hon sett värre  ffall finns visa somblivit förlamade av stress. Jag kommer att bli helt åtreställd frågan är bara när... Men det skulle få ta den tid det  tar..

HMMM det är här det blir fel. Jag är den som städar m,est hemma, jag fixar Robins rik ovh klyx. NU kan jag inte =( jsg ksn inte dela min mat själv, knappt klä på mig själv. Micke står där moch suckar över allt han måste göra nu, hur lite bowling han hinner spela. Jag förstår honom.Men han ovh jag kan byta, skulle ge vad sokm helst för att kunna göra allt det där som han gör.

Jag har nu en vänster arm som skakar  och är svag, finmotoriken är urkass, vänster ben är lite svagare men skakar vid belastning.

Jag gör var jag kan men i den här familjen såverkar det inte räcka =( Och det gör så ont ont ont.... Fan tror mitt hjärta ska brista.
Hur ska vi ta oss detta med ett äktenskap intakt det är den stora frågan?

Kom gärna med tips om hur jag kan underlätta min vardag. I morgon ska jag förhoppningsvis träffa sjukgymnastik och Öron näsa hals som ska försöka återgärda min yrsel som kallas benigin lägesyrsel. Inget farligt men finns visa övningar som kan återställda det- Hoppas på det. då blir det ju bättre....

3 kommentarer:

  1. Upp med hakan älskling .. allt ordnar sej ska du se låt det ta den tid som krävs ingen ide att jäkta det lossnar rätt var det är skit i vad alla tycker, och framför allt ge dej själv en chans att få vara sjuk och bli frisk i lugn och ro dammråttorna ligger kvar ska du se...Du vet att jag kommer om du vill, vi kan vara kravliga ihop... puss älskar dej

    mamma

    SvaraRadera
  2. Nä Jenny...mina ögon tårar sig när jag läser detta!! Vad händer med din kropp igentligen??? Du har ju varit med om endel och det är klart att kroppen säger ifrån....men jag hoppas verkligen inte det är sant det du skriver om att din man suckar över allt han måste göra och över hur lite bowling han hinner med!? För just NU kanske det är tid att lägga bowlingen på hyllan för ett litet tag och ta hand om sin familj. Han ha gift sig med DIG....inte med bowlingen!!! Jag tänker på dig och önskar sååååå mycket att jag kunde vara där för dig!!! KRAM

    SvaraRadera
  3. Åhh systeryster!
    Inte ska du känna att du är otillräcklig för att du inte klarar av att göra vissa saker! Du är ju faktiskt sjuk, och dessutom så är du ju sjuk pga stressen, så försök att lägga städ m.m. åt sidan och låt micke ta hand om det! Han har faktiskt gift sig med dig, och genom att göra det så har ni lovat att finnas för varandra i nöd och lust.... Så nu måste han ställa upp på dig.... Jag blir ledsen över att läsa att han nästan verkar bli arg/sur/grinig över det här med bowling m.m. Om han inte skärper till sig så kommer jag och sparkar honom i ändan!!! Du är den finaste människan som finns och du förtjänar endast det bästa, så nu får han banne mig visa att han är värd dig...

    Du måste ge det här tid... Försök att slappna av så gott det går. du kanske kan få massage hos sjukgymnasten så ltie spänningar släpper?
    Om du behöver prata så är det bara att ringa, spelar ingen roll vad klockan är....!
    Önskar att jag kunde vara hos dig nu.. Men tyvärr så har ju en annan jobb också... men vill du att jag försöker komma ner nån helg kanske?
    Älskar dig av hela mitt hjärta.
    Puss och kram Malin

    SvaraRadera