lördag 6 februari 2010

RIK och självständighet

En sak som vi kämpar mycket med här hemma är att lära Robin bli självständig.
Han har nu blivit en hejare att ta av sig sina kläder och sina skenor. Tycker att det är fantastiskt att han kan ta av sig byxorna då han inte kan stå själv utan måste hålla i sig med en hand. Men han håller sig med en hand och drar ner byxan lite på ena sidan sedan byter han. Så håller han på tills han kan sätta sig och dra av sig dem. Nu ska vi få honom att klä på sig också :o) iallafall tröja.
Häromdagen gjorde han sin första RIKning, med hjälp av sin mamma naturligtvis *ler* Han fick tvätta sina händer, sedan doppa katetern i kateterslemmet. Vi höll i katetern båda två när vi skulle föra in den, ville att han ska få känna på det. När jag kände att vi var inne i urinblåsan så släpte jag taget om katetern, han fick föra in den lite längre, vänta till kisset slutat rinna, dra ut den sakta, stanna upp och vänta om det kommer mer kiss. Det var även medicindags så Robin satt sprutan på katetern och sprutade in medicinen. Men det brukar han göra :o) Efter medicinen så var det bara att dra ut katetern och vips så var vi klara. Han var jätte stolt, så detta fortsätter vi jobba med här hemma.

Kanske ska ta och försöka sova lite om det nu går. Kroppen värker idag :o( men febern verkar ha gett med sig. Hoppas det håller i sig i morgon med. 
Nu vill jag bli frisk, orka jobba, städa, leka med mina barn. Jag vill börja träna och gå ner i vikt. Men först ska jag bli riktigt frisk....

2 kommentarer:

  1. vilken duktig kille, som snart fyller 3 år






    stolt mormor

    SvaraRadera
  2. Heja Robin! :)
    Han börjar verkligen bli stora killen nu :)

    SvaraRadera